Grote verschillen in cruisemaatschappijen

AMSTERDAM

Wereldwijd varen er ongeveer 220 cruiseschepen rond en die vloot blijft uitdijen. Rederijen brengen nieuwe vakantieparadijzen in de vaart, waardoor het aanbod groter wordt en maatschappijen onderling steeds meer verschillen vertonen. De branche versnippert. Wat is er vandaag de dag allemaal mogelijk op cruisegebied?

De diverse cruisevormen onderscheiden zich volgens Marlies Grent van Dutch Cruise Council in schipgrootte, bestemmingen, de focus op een doelgroep, prijs en kwaliteit. Wat betreft de kwaliteit kent de cruisemarkt, net als bij hotels, een sterrenindeling, uiteenlopend van drie tot zelfs zes sterren. "De basiskwaliteit van cruiseschepen ligt standaard hoger dan bij hotels", aldus Grent.

De kwaliteit hangt onder meer af van de verhouding passagiers en bemanning. "Meer bemanning per passagier betekent dat een cruiseschip meer sterren heeft, daardoor luxer is en ook meer kost. Op de schepen van Regent Seven Seas Cruises is de verhouding bijvoorbeeld bijna een op een, terwijl het gemiddelde een op drie is", legt Grent uit.


Kwalitatief hoogstaand

Andere belangrijke graadmeters zijn de inrichting (verse bloemen bij Holland America Line, Ralph Lauren-design bij Oceania Cruises), faciliteiten (casino, wellness) en catering. Het verschil in kwaliteit komt vooral tot uiting in de herkomst van het voedsel en de menusamenstelling. Op sommige schepen bevinden zich topchef-koks die exclusief voor een rederij een menu in elkaar zetten.

Niet in de laatste plaats zijn de hutten een maatstaf voor de kwaliteit. Ze zijn standaard ingericht met douche en toilet, badaccessoires, föhn, televisie en riante bedden. "Hutten worden twee keer per dag schoongemaakt, frequenter dan in een viersterrenhotel", zegt Grent. "Prijsverschillen zie je in toegevoegde waardes als wasservice, badjassen, internet in de hut, interactieve televisie en butlerservice."


Groot versus klein


Globaal kun je cruiseschepen onderverdelen in klein, middelgroot en groot. "Vakantiegangers kunnen het prettig vinden om met weinig mensen aan boord te zijn óf houden juist van resortachtige cruiseschepen", zegt Grent.

De allerkleinste exemplaren, zoals Seabourn en Silversea Cruises, herbergen hooguit 500 passagiers. Tot deze categorie behoren ook cruisejachten, zeilcruiseschepen en expeditieschepen. Omdat er op dergelijke schuiten doorgaans meer ruimte per passagier is, geldt vaak een hoger prijs- en kwaliteitsniveau.

De middelgrote vaartuigen, met een capaciteit van 500 tot 1500 passagiers, zitten door de bank genomen ook in het hogere prijssegment. Reden: de ruimte per passagier is eveneens fors en tegelijkertijd kan men beschikken over tal van faciliteiten die ook op de reusachtige schepen voorhanden zijn zoals een zwembad, schoonheidssalons, een casino en meerdere restaurants.


Megavaartuigen

De grotere gevaartes kunnen 1600 tot 5400 mensen kwijt. "Hier zou je ook nog een onderscheid tussen groot en megagroot moeten maken. De laatste jaren zie je immers een trend dat nieuwe cruiseschepen groots worden gebouwd voor wel drieduizend tot 5400 passagiers", zegt Grent. "De logistiek op deze megavaartuigen zit vernuftig in elkaar, zodat het niet krioelt van de mensen. Feit blijft dat het minder exclusief is dan bij kleinere schepen. De grote exemplaren focussen meer op een resortstijl en een divers aanbod, waardoor je meer variatie in leeftijden ziet en het fun- gehalte hoger ligt."

Rederijen en reisorganisaties richten zich steeds meer op specifieke doelgroepen. Zo zijn er rederijen die hun activiteiten aan boord toespitsen op gezinnen door onder meer animatieclubs voor kinderen op te zetten.

Grent: "Royal Caribbean Cruise Lines en NCL Freestyle Cruising zijn bijvoorbeeld een samenwerking met filmstudio's aangegaan en creëren een walhalla voor kinderen met striphelden als Shrek, Dora en Spongebob die aan boord zijn te vinden."

Dergelijke initiatieven sluiten aan bij de trend dat een cruise toegankelijk moet zijn voor iedereen die op vakantie wil. Om die ontwikkeling verder kracht bij te zetten, is een aantal jaar geleden het zogeheten freestyleconcept in het leven geroepen. "NCL Freestyle Cruising heeft het geïntroduceerd. Het betekent dat men niet gebonden is aan kledingvoorschriften en je zelf kunt kiezen wanneer en waar je wilt dineren. Zonder er een specifieke naam aan te geven, kennen andere rederijen dit principe ook."

Prijskaartje

"De enige overeenkomst in dit diverse aanbod is dat men in alle gevallen een totale vakantiebeleving aanbiedt, inclusief vervoer, verblijf en entertainment", legt Grent uit. "Het prijsniveau varieert van zo'n zestig tot ruim 300 euro per persoon per dag. Gasten krijgen echter bij zowel goedkopere als duurdere reizen waar voor hun geld."

"Bij de voordeligste prijzen moet men rekening houden met extra bedragen zoals onkosten voor drankjes aan boord, fooien en soms de meerkosten voor het gebruik van faciliteiten, activiteiten en specialiteitenrestaurants. In het hogere segment zijn fooien en alle dranken inbegrepen, gelden geen toeslagen voor specialiteitenrestaurants en zijn landexcursies soms bij de prijs inbegrepen."


Bron : http://www.telegraaf.nl/reiskrant